تاریخچه طراحی نما

تاریخچه طراحی نما

انسان از زمانی که ارزش آرامش و طراحی را در ذهن خود شناخت، دست به ایجاد آثار هنری در تمامی زمینه ها زد. یکی از هنر‌هایی که می‌توانست آرامش را به انسان دهد، طراحی نما شناخته شد که از همان بدو ورود، مورد بسیار توجه شاهان و معماران قرار گرفت. پادشاهان ایرانی، برای نشان دادن قدرت و زیبایی حکومت خود (یا به دلایل دیگر)، دستور به طراحی نما می‌دادند که  مسجد جامع بسیاری از شهرهای تاریخی مانند شیراز و اصفهان و مقبره‌های قدیمی از نتایج اهمیت طراحی نما در آن زمان هستند.

طراحی نما در علم معماری

سالیان سال است اهمیت طراحی نما در زندگی شهری و حقوق شهروندی کاهش پیدا کرده و توجهی به نما نمی‌شود اما در سال‌های اخیر، با بهبود وضعیت فکری و روی کار آمدن زندگی شهری، اهمیت نما دوباره زنده شده است. نما در معماری بیان کننده مجموعه اقداماتی است که داخل ساختمان را از بیرون آن متمایز می‌کند و راهی است برای تشخیص ذوق و قریحه طراح ساختمان!

اما باید توجه کرد که طراحی نما‌ های شهری، جنبه شخصی ندارند و اگر در کلّیت نگاه کنیم، جنبه عمومی دارند. هر نما سبب زشت یا زیبا شدن کل شهر می‌شود و اگر جنبه شخصی وارد آن گردد، سبب نا‌هماهنگی و زشتی کل شهر خواهد شد. بنابراین نما، هم جنبه خصوصی و هم جنبه عمومی دارد؛ که جنبه عمومی آن، اهمیت بیشتری را داراست.

نما مانند هر هنر دیگری، سطحی صاف وصیقلی نیست و برجستگی‌ها و فرورفتگی‌هایی دارد! نما سطح انتقالی بین فضای داخلی ساختمان و فضای خارجی آن است که می‌تواند به صورت زشت یا زیبا فضای داخل ساختمان را توصیف کند.

چرا از نما استفاده می‌کنیم؟

تقریبا به ۴ دلیل از طراحی نما در ساختمان‌ها استفاده می‌کنیم که در زیر، به بیان موردی آنها پرداخته ایم:

به جهت زیباسازی و هماهنگ سازی ساختمان با محیط اطرف و همچنین ایجاد هماهنگی و زیبایی بین جبهه داخلی و خارجی بنا
استفاده از نما به عنوان عایق برای جلوگیری از هدررفتن انرژی برای صرفه جویی
جلوگیری از ورود صدا‌های مزاحم و آلودگی صوتی به داخل ساختمان که اغلب آزار دهنده است!
افزایش استحکام و مقاوت ساختمان در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله، آذرخش و… شرایط نا مساعد جوی مانند: باران، برف، یخبندان یا تگرگ

 

در طراحی بنا ، نگاه کردن به شرایط جوی منطقه و انتخاب مناسب ترین مصالح، از جمله موارد مهمی است که باید رعایت شود. برای مثال، در بناهای سنتی، از ملات‌های گچی یا گِلی استفاده می‌شد که مقاوت کمی داشتند. اما امروزه، از ملات سیمان و بتن که بیشترین استحکام را دارند استفاده می‌شود.

انواع نمای ساختمان

معمولا نمای ساختمان، به سه دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند:

نمای سنتی
طراحی نما با استفاده از روکش های خارجی
نما های شیشه‌ای
طبق توضیحات پیشین، در نما‌های سنتی، از گل و گچ برای طراحی نما استفاده می‌کردند که مقاوت پایینی داشت. در نماسازی با استفاده از روکش‌های خراجی، انواع رنگ‌ها، روکش‌های پلی‌استر، کامپوزیت و سنگ‌های مصنوعی و… استفاده می‌شود.

از حدود ۶۵۰۰ سال پیش، شیشه برای نما استفاده می‌شده است و امروزه هم برای نما‌های مدرن مورد استقبال قرار می‌گیرد. شیشه هم عایق است و هر صرفه اقتصادی دارد و از زیبایی بسیار بالایی بر خوردار است. بنابراین در طراحی نما ، استفاده از شیشه گزینه ای مناسب به شمار می‌رود! امروز از انواع شیشه‌های رفلکس، دوجداره یا چند جداره، نشکن یا عایق حرارت و… برای طراحی نما استفاده می‌شود.

اصول طراحی نما

در طراحی نما، یکی از مهمترین اجزاء یک ساختمان، ورودی آن است. ورودی یک ساختمان مکانی برای ورود از محل عمومی شهر به محل خصوصی ساختمان است. ورودی‌ها به دلیل اینکه اهمیت اقتصادی زیادی دارند، به مکان‌هایی با مساحت کم تبدیل شده اند و توجه خاصی به آن‌ها نمی‌شود.

اهمیت طبقه همکف هم به دلیل اینکه در دید عموم است، کمتر از ورودی نیست! تراس ها فضای جدیدی برای برجستگی نما ایجاد می‌کنند و سبب شکل گیری مکانی جدید نسبت به خارج ساختمان می‌شوند. از لحاظ دیداری، بام ساختمان، انتهای نماست و به عنوان مرزی بین زمین و آسمان قرار دارد؛ به همین دلیل است که نباید در طراحی نما ، بام ساختمان را بی اهمیت بشماریم!

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان‌ها بسیار مهم است؛ چرا که جلوه‌ یک ساختمان در شب، مانند نوری در دل تاریکی است که آرامش را به همگان هدیه می‌کند. اگر ساختمان در معابر اصلی قرار دارد، می‌بایست نورپردازی قسمت پایین، قوی تر و روشن تر از نورپردازی قسمت‌های بالایی ساختمان باشد.

هرکس بخواهد وارد ساختمانی با طراحی نما اصولی شود، انگیزه و شور و اشتیاقی برای ورود به ساختمان در او وجود دارد. اما اگر طراحی نما به روش اصولی و خوب انجام نشود، این انگیزه‌ها هم از بین خواهند رفت!

 

طراحی ویلا , طراحی داخلی رستوران مدرن , شرکت بازسازی ساختمان , دکوراسیون داخلی مغازه , دکوراسیون داخلی منزل , دکوراسیون داخلی اداری , طراحی داخلی , طراحی داخلی مطب دکتر , دکوراسیون داخلی طلا فروشی , طراحی داخلی در کیش , طراحی داخلی در اهواز , طراحی داخلی در شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *